Etiketter

,

Depeche Mode har följt mig med sin musik nästan jämt. Första gången jag gjorde ett statement kring dem – eller något band överhuvudtaget –  var nog när jag skrev ”DM forever” med silverpenna på min språjlans nya Salomonväska. ”Du kommer att ångra att du skrev det där”, sa någon. Men näpp. Det är drygt 30 år sedan. 

Som alla band som hållit på länge så har ju även Depeche haft perioder, där det egna uttrycket har utmanats på olika sätt. De har ju sedan början varit ett band vars musik varit elektroniskt baserad, men hur mycket andra instrument har varit inblandade har varierat…  Jag måste ändå säga att jag gillat det mesta de har gjort. Mer eller mindre. Dave Gahans och Martin Gores röster har hela tiden givit musiken ett tydligt Depeche-sound.

Om en dryg vecka gör Depeche Mode sin turnéstart i Sverige. Då kommer jag att vara där. Om jag räknar rätt blir det då femte gången jag ser dem. En kan ju förstås räkna med att de spelar låtar från senaste plattan, men i övrigt hoppas jag på att de spelar ett gäng låtar från 80- och 90-talsplattorna. Till exempel den här… One caress

