Etiketter

,

I går dök den här videon upp i mitt flöde i sociala medier, liksom  den här videon med Mayim Bialik.

Vad tänker du när du ser dessa? Min reflektion utifrån klippen, är att det är så otroligt viktigt med lyhördhet för vad andra uttrycker om hur de vill bli tilltalade, eller kallade. Någon kanske tycker att Bialiks åsikt är överdriven. Någon annan kanske tycker att videon från Make Equal är provocerande. Men det är faktiskt ganska ointressant. För det handlar i grund och botten inte om den som kallar någon något. Det handlar om den som blir kallad för något som hen inte känner sig bekväm med.

Jag tänker att om någon kvinna/man/icke-binär/osv person (vuxen eller barn) säger ”Jag vill inte att du kallar mig för X ”, så är det vad som gäller. Oavsett anledning. För mig handlar dessa klipp i grunden om allas rätt att få säga nej när en blir kallad något en inte vill. Det kan vara ett epitet, en könstillhörighet, ett smeknamn, och så vidare. Det är den personens upplevelse som styr, därför att det för många hänger nära ihop med identiteten.

Viktigt. Och borde inte vara så svårt. Men uppenbarligen är det det.

 

 

 

 

