Etiketter

, ,

Nulla dies sine linea –  Inte en dag utan en rad.

Jag gillar verkligen ord.  Skriva egna texter, läsa andras texter – långa och korta – samtala, leka med språket, blogga… Jag vill alltid säga något med mitt blogginlägg, dela med mig av något jag tycker om eller väcka en tanke. Även om det är format utifrån det vidgade textbegreppet, till exempel med en bild.

Färdigheterna att läsa och att skriva är ju något man kan, när man väl har lärt sig. Det går liksom inte att inte vara en läsande människa när man redan kan läsa. Själv minns jag faktiskt inte hur det var att inte kunna läsa och skriva. Jag vara bara fem år när jag knäckte koden. Jag tror att det är en av anledningarna till att jag alltid har tyckt om ord.

Att skriva bra, läsbara, intressanta texter är dock något man  behöver träna på.  För att bli bättre på att skriva måste man skriva mycket. Jag är också övertygad om att man måste läsa mycket, för att bli en bra skribent. I läsandet får man erfarenhet av olika genrer, formuleringar, ord…

pen-631321_1920

Bra texter skrivs i process. För mig är det nödvändigt att skriva, stryka, få lite perspektiv och skriva om. Bloggtexter brukar jag dock skriva ihop ganska snabbt. De är ofta kortare och ganska direkta. Ofta har jag ett tema för blogginlägget klart redan innan jag sätter igång att skriva. Innehållet brukar växa fram på skärmen. Och det gör inte så mycket om bloggexterna inte blir helt perfekta. Har man tur (det har jag!) så har man någon som kan tänka sig att läsa texten innan den publiceras.

Just nu har jag förmånen att till viss del få arbeta med ord, och använda mina erfarenheter och kunskaper för att peta i och reflektera över andras texter. Det är en ära och en ynnest. Och dessutom förbannat kul!

Jag hoppas att du som läser mina bloggtexter får ut något av det du läser här. Kanske finns någon igenkänning, eller kanske får du inspel till nya tankar? Kanske tycker du också om att läsa och skriva? Är du en av dem (oss) alla som drömmer om att skriva en bok? Berätta gärna om ditt eget skrivande i kommentarerna.

 Tack för att du läser! 

 

